• Wil je lekker zingen, maar denk je zelf dat het nog leuker wordt als je het beter kunt?
  • Trekt iedereen rare bekken als je eens een deuntje zingt en wil je weten of dat terecht is?
  • Zing je al lang voor jezelf en eigenlijk best goed, maar wil je eruit halen wat erin zit?
  • Denk je al je hele leven dat je nooit zult leren zingen, maar zoek je een nieuwe uitdaging?

Dan is zangcoaching iets voor jou! De redenen om op zangles te gaan, kunnen heel divers zijn.

Als we voor het eerst samenwerken, bespreken we je doel. Dat hoeft niet uitgebreid te zijn, gewoon lekker zingen is reden genoeg om aan de slag te gaan. In elke les komen de verschillende aspecten van het zingen aan bod.

Ik verwacht van je dat je zelf voor je bladmuziek zorgt (soms krijg je aanwijzingen of tips van mij), dus jij bepaalt wat je zingt. De bladmuziek is te vinden in een grotere bibliotheek en een dagje daar rondstruinen is heel leerzaam. Het is ook voldoende om via internet op zoek te gaan naar de akkoorden. Hoe je dat doet, leg ik je uit. Uiteraard verwacht ik ook van je dat je thuis je muziek voorbereidt. Je kent je songs voordat je naar hier komt, na een paar weken kun je ze uit je hoofd zingen. Dat is nodig om los te komen van je blad en er echt muziek van te kunnen maken.

De toonhoogte van een muziekstuk gezongen door een man, ligt voor een vrouw niet altijd lekker (of vice versa). Tijdens de les bepalen we welke toonsoort voor jou het lekkerst ligt. We passen de muziek aan aan jou, en niet andersom! Ik begeleid je op piano of gitaar, afhankelijk van wat het mooiste is bij je gekozen muziek.

Kortom: je hoeft geen noten te kunnen lezen, dat hoef je ook niet te leren. Je hoeft geen kennis te hebben van muziektheorie of muziekgeschiedenis, als het nodig is daar iets van te weten voor de muziek die je zingt, behandelen we dat tijdens de les. We werken puur praktisch vanuit jouw geluid, ervaring en wens. Omdat de coaching zo specifiek per persoon gebeurt, houd ik me niet vast aan een bepaalde methode (met alle beperkingen vandien). Door interactie ontvouwt zich de les.